Innostusta, ideoita ja työkaluja varhaiseen kielenoppimiseen

Teams tai lähi

Kesto: 2h/1 pv

Kouluttajat: Hanna-Maaria Linja-aho

Kohderyhmä: Esi- ja alkuopetuksen sekä perusopetuksen henkilöstö

Millä tavoin kieltenopetusta aloitetaan varhaiskasvatuksessa tai alakoulun ensimmäisillä luokilla?
Miten tukea lasten luontaista kiinnostusta kieliin ja kulttuureihin leikin, toiminnan ja vuorovaikutuksen keinoin?

Koulutukset sopivat erityisesti varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen opettajille, kieltenopettajille, kaikille, jotka ovat kiinnostuneita tukemaan lasten kielitietoisuutta ja monikielisyyttä jo varhaisessa vaiheessa

Koulutus voidaan toteuttaa suomeksi tai englanniksi, lähi- tai etätoteutuksena, sisältöjä voidaan räätälöidä osallistujien tarpeiden mukaan.

Koulutuksen tavoitteet

  • Antaa perustiedot ja ideoita varhennetun kieltenopetuksen aloittamiseen.
  • Syventää ymmärrystä varhennetun kieltenopetuksen pedagogiikasta ja tarjota konkreettisia työkaluja opetukseen.
  • Rakentaa vahva pedagogian ja käytännöllisten pohja varhennetun kieltenopetuksen toteuttamiseen.

Koulutuksen sisällöt

  • Johdanto varhennettuun kieltenopetukseen: mitä, miksi ja kenelle?
  • Varhaisen kielenoppimisen erityispiirteet (esim. leikki, toiminnallisuus, moniaistisuus)
  • Käytännön esimerkkejä ja ideoita: leikit, laulut, rutiinit
  • Teoreettinen tausta: kielen oppiminen varhaislapsuudessa, kielitietoisuus ja monikielisyys
  • Pedagogiset menetelmät: toiminnallinen ja oppilaslähtöinen opetus, kielen integroitu oppiminen aineistojen avulla (englanti)
  • Käytännön tapa: materiaaleja ja tuntisuunnitelmien ideoita
  • Erityisryhmien huomioiminen: tukeminen, eriyttäminen
  • Teknologian hyödyntäminen varhaisessa kieltenopetuksessa  

 

Koulutuksen sisältö ja sen laajuus sovitetaan koulutuksen kestoon: 2h koulutus on suppeampi sisällöiltään kuin kokopäivän koulutus.

Kouluttajat

Hanna-Maaria Linja-aho
KM, luokanopettaja, englannin aineenopettaja , kouluttaja, mentori "Innostusta, oivalluksia ja oppimisen iloa – yhdessä onnistuen."