- All
- Gallery Filter
- Kaikki kouluttajat aakkosjärjestyksessä
- Ala-Lahti Sonja
- Akola Stina
- Hirvilammi Salla
- Järvinen Kirsi
- Laakkonen Emma
- Loiske Jennifer
- Mikkola Petteri
- Niemelä Jari
- Roos Piia
- Ruuth Laura
- Saiha Anssi
- Stenius Tuula
- Sutinen Jenni
- Vitikainen Tiia
- Wartiainen Heidi

Sonja Ala-Lahti
KM, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen asiantuntija, laaja-alainen erityisopettaja
Kasvatustieteen maisteri, laaja-alainen erityisopettaja sekä varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Vuosien työkokemus varhaiskasvatuksesta sekä lastenhoitajana, varhaiskasvatuksen opettajana että varhaiskasvatuksen erityisopettajana. Tällä hetkellä työskentelen Vertikalissa varhaiskasvatuksen erityisopettajana ja varhaiskasvatuksen asiantuntijana.

Stina Akola
KM, erityisopettaja, työnohjaaja, kouluttaja
Minulla on 20 vuoden opettajakokemus varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Tällä hetkellä työskentelen opetus- ja kasvatusalan ammattilaisten työnohjaajana ja koulutan työyhteisöjä kestävään työn tekemiseen ja hyvinvointiin.
Kouluttajana olen lempeän luja rohkaisija. Palautetta saan siitä, että koulutusteni aiheet ovat aina käytännön työstä nousevia, koska tunnen kasvatus- ja opetusalan kuormitus- ja voimavaratekijät. Tärkeimmät arvot omassa työssäni kouluttajana ja työnohjaajana ovat turvallinen ilmapiirin luominen, rohkeus ajatella uudella tavalla ja konkretia. Koulutuksissani yhdistyy myös aina yksilön, tiimin ja koko työyhteisön näkökulmat.

Salla Hirvilammi
Musiikkipedagogi YAMK, varhaisiän musiikkikasvattaja, ukulelekouluttaja
Yli 10 vuoden kokemus varhaisiän musiikkipedagogiikan kentältä ja seitsemän vuoden kokemus varhaiskasvatuksen henkilöstökouluttamisesta. Toiminut myös musiikkikasvatuksen opettajana varhaiskasvatuksen koulutusohjelmassa ja täydennyskouluttajana eri kesäyliopistoissa. Julkaissut varhaisiän musiikkikasvatuksen oppimateriaaleja: Muksulele – Ukulelen alkeita muksuille (2017) ja Musasopin muskarin laulukirja (2024). Ylläpitää Musasopin muskari -sovellusta ja sen yhteydessä toimivaa varhaiskasvatuslisenssiä. Musamuruset-menetelmän kehittäjä.

Kirsi Järvinen
VEO, kouluttaja ja työnohjaaja
Olen koulutukseltani laaja-alainen erityisopettaja (KM) ja työnohjaaja. Olen työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana, erityisopettajana, päiväkodin johtajana, koulutuspäällikkönä, työnohjaajana ja ammatillisena opettajana. Tällä hetkellä toimin yliopistonopettajana Jyväskylän yliopistossa.

Susan Jäntti
KM, luokanopettaja, erityisopettaja, opinto-ohjaaja ja ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja.
Yli 25 vuoden kokemus opetuksesta, koulutuksesta ja mentoroinnista Suomessa ja ulkomailla.
Työskentelee erityisopettajana Turun normaalikoulussa alkuopetuksen luokilla ja ohjaa opettajaopiskelijoita.
Kokemusta myös koulutusviennistä ja koulutusmateriaalien tuottamisesta.
Erityisosaaminen on perusopetuksen erityispedagogiikassa.
Painottaa oppilaan kokonaisvaltaista kohtaamista, yksilöllisten oppimistarpeiden huomioimista, sosioemotionaalisten taitojen tukemista ja neuropsykiatrisen kirjon ymmärrystä.
Tavoitteena jakaa käytännönläheisiä keinoja oppilaiden hyvinvoinnin, vahvuuksien tunnistamisen ja oppimisen ilon edistämiseksi.

Emma Laakkonen
KM, luokanopettaja, äidinkielenopettaja, kouluttaja
Olen työskennellyt pitkään alkuopettajana ja nykyisin toimin äidinkielenopettajana. Opinnoissani olen erikoistunut alkuopetukseen sekä lukemaan ja kirjoittamaan opettamiseen. Olen toiminut monipuolisissa kehittämistehtävissä muun muassa lukemaan innostamisen saralla ja työskennellyt myös lukukoordinaattorina.
Koulutusteemojani ovat esi- ja alkuopetuksen yhteistyö, alkuopetuksen arjessa toimiminen, yhteisopettajuus sekä lukutaidon kehittäminen ja lukemaan innostaminen. Koulutukseni tarjoavat konkreettisia työkaluja opettajien arkeen sekä paljon käytännön esimerkkejä.

Jennifer Loiske
KK, VO, varhaiskasvatuksen- ja digipedagogiikan asiantuntija
Yli 20 vuoden kokemus erilaisista monipuolisista varhaiskasvatuksen työtehtävistä. Neljän vuoden kokemus varhaiskasvatuksen henkilöstökouluttamisesta sekä yli kolmen vuoden kokemus varhaiskasvatuksen digikoordinaattorin työtehtävistä. Kirjailija. Kirjoittanut muun muassa Pieni lintu, suuret tunteet – Pikkulin tunnetaito-opas -kirjan (Aittokoski, Loiske & Mattila 2023) sekä useita artikkeleita mm. Epilepsia-lehteen.

Hanna-Maaria Linja-aho
Hanna-Maaria Linja-aho
KM, luokanopettaja, englannin aineenopettaja, kouluttaja, mentori
”Innostusta, oivalluksia ja oppimisen iloa – yhdessä onnistuen.”
Olen kansainvälisesti kokenut opetusalun ammattilainen, jolla on yli 20 vuoden kokemus opetuksesta, koulutuksesta ja pedagogisesta kehittämistyöstä sekä Suomessa että ulkomailla. Tällä hetkellä työskentelen englannin kieliluokilla osana monikulttuurista ja asiantuntevaa opettajatiimiä.
Erityisosaamistani ovat varhennettu kieltenopetus, CLIL-opetus (sisällön ja kielen integroitu opettaminen), vuorovaikutteiset ja toiminnalliset opetusmenetelmät sekä digitaaliset työvälineet kielenopetuksessa. Uskon siihen, että oppiminen on tehokkainta, kun se on osallistavaa, innostavaa ja merkityksellistä.
Kouluttajana tuon yhteen pedagogisen asiantuntemuksen ja käytännönläheisyyden. Koulutukseni yhdistävät leikin, toiminnallisuuden ja uusimmat opetuksen trendit – ja ne toteutetaan aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan.
Olen kouluttanut sekä mentoroinut opettajia ja opettajaopiskelijoita Suomessa, Arabiemiraateissa ja Qatarissa. Viime vuosina olen ollut tiiviisti kehittämässä opetussisältöjen suunnittelua ja tuottamista sekä suomalaisiin että kansainvälisiin kouluihin.

Petteri Mikkola
LTO, kouluttaja, työnohjaaja (STOry), organisaatiokonsultti (FINOD)
Varhaiskasvatusta kehittämässä vuodesta 1985 alkaen. Päiväkodin johtamisesta työkokemus 32 vuotta. Vankka käytännön työkokemus päiväkodin työyhteisöjen pedagogisesta johtamisesta ja toimintakulttuurin kehittämisestä säännöllisten peda-pajojen sekä tiimien konsultointien avulla.

Jari Niemelä
Ped.mag, lektor, IT-Pedagog och utbildare
Har över 20 års erfarenhet som lektor i högstadiet och flera år som IT-pedagog inom bildningsväsendet, rör mig i gränslandet mellan teknik och pedagogik – där framtidens lärande formas.
Mitt driv är att få människor och organisationer att växa. Jag visar hur digital kompetens kan bli en naturlig del av undervisningen – från småbarnspedagogik till gymnasiet – och hur vi kan rusta elever för en framtid vi ännu inte känner till.
Digital kompetens handlar inte bara om teknik. Det handlar om trygghet, nyfikenhet och förmågan att använda digitala verktyg på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Genom inspirerande exempel och konkreta modeller hjälper jag skolor och lärare att skapa undervisning där digitala verktyg stärker både lärande och kreativitet.
Min mission är tydlig: att ge dagens elever de färdigheter, det självförtroende och den nyfikenhet de behöver för att fortsätta lära hela livet.

Heli Rahkonen
KM, luokanopettaja, valmistavan luokan opettaja, kouluttaja ja mentori
Toiminut valmistavan luokan opettajana vuodesta 2008 lähtien. Kehittänyt maahanmuuttotyötä ja valmistavaa opetusta eri työryhmissä. Laaja kokemus maahanmuuttotaustaisten kanssa toimimisesta.
”Sydämellä näkee parhaiten” on Helin motto opettajana ja se näkyy vahvasti myös hänen koulutuksissaan. Heli tarjoaa käytännönläheistä, arkea tukevaa koulutusta, jossa pedagogiikka, kielitietoisuus ja lapsi ovat keskiössä. Hänen tavoitteenaan on vahvistaa ammattilaisten osaamista ja varmuutta, erityisesti monikulttuurisissa kohtaamisissa ja maahanmuuttotaustaisten lasten ja perheiden kanssa työskentelyssä. Koulutuksissa yhdistyvät lämmin ote ja vankka asiantuntemus.
Kouluttaa maahanmuuttotaustaisten sensitiivisestä kohtaamisesta, kielitietoisesta opetuksesta ja maahanmuuttotaustaisten lasten tukemisesta ryhmässä.

Piia Roos
KT, VO, AmO, varhaiskasvatuksen asiantuntija
Toiminut kouluttajana kohta 20 vuotta ja varhaiskasvatuksen parissa erilaisissa työtehtävissä yli 30 vuotta. Työskentelee nykyisin TAMK:ssa lehtorina. Untuvikot –alle kolmivuotiainen pedagogiikka (Ahonen & Roos 2021) sekä Iloa ja oivalluksia –pedagogiikan arviointi ja kehittäminen (Ahonen & Roos 2019) kirjojen ohella useita muita julkaisuja.
